Denne opplevelsen har vært vanskelig å skrive ned, men jeg har fortalt den i mange sammenhenger. Nå er det gått en tid og det er på tid å skrive den ned. Selvsagt er den farget av at det har gått en tid, men opplevelsen var å skremmende og traumatisk at den har satt seg godt fast. Faren er at etter noen år kan jeg ha mistet noen momenter. Men slik husker jeg den i dag:
På den tiden arbeidet jeg med en gruppe elever som trengte noen
andre opplevelser enn skoledagens krevende utfordringer. Flere av dem hadde for
lengst kommet til kort, none var noe desillusjonerte og andre hadde utviklet
handlingsmønstre og atferdsmessige strategier som var lite lærefremmende for
dem og ofte også skremmende for andre elever. Sammen med meg og min assistent
skulle de få et tilpasset opplegg for å oppleve mestring og sosial samhandling
i en liten gruppe. På denne tiden hadde vi to slike grupper med 3 – 4 elever i
hver. Denne dagen hadde jeg tatt med meg fire av mine 13-14-åringer i en liten 14
fots jolle ut for å fiske. En assistent hadde den andre gruppa i en annen båt
som skulle på båttur en annen retning.
Sikkerhet og sjøvett sto på agendaen, men også muligheten
til å fiske hvitting eller makrell ute i skjærgården. Havoverflaten var
speilblank og vi kjørte litt rundt omkring mellom holmer og skjær før vi kastet
dreggen og snørene og forsøkte fisket. Praten gikk om vær og vind, den speilblanke
sjøen burde fristet flere ut, men det var ikke en eneste båt å se. Fisken var
lat og nappet ikke, men vi bestemte oss for å forsøke en halvtimes tid til før
vi snudde tilbake til båthavna.
I båten satt en av guttene helt fremme i baugen, to delte tofta i midten og en satt ved siden av meg i akterenden hvor dreggtauet var festet. En av guttene bemerket at det kom en båt i vår retning ute fra Oslofjorden. En av de andre sa med en liten antydning av uro, at han kom til å kjøre på oss. Jeg hadde vært på fisketur før og roet guttene med at dette nok var en annen fisker som ville svinge innom og høre om vi hadde fått noen fisk, - som man gjerne gjør. Likevel begynte også jeg å bli litt urolig fordi farkosten kom svært hurtig mot oss på en halvplanende måte som gjorde at vi ikke kunne se hvem eller hvor mange som satt oppe i båten.
Guttene begynte å bli svært urolige. Et par av dem ville
hoppe over bord fordi den andre båten hadde retning rett mot oss. Jeg begynte
også å bli urolig, men nektet guttene å hoppe ettersom jeg ikke visste hvilken
side de ville passere oss. Faren for å kjøre over noen som ligger i vannet
virket stor. Men så begynte ting å skje veldig raskt. Guttene midt i båten
reiste seg opp på tofta, veivet med armene og skrek for å påkalle
oppmerksomheten til den møtende båten. Jeg gjorde det samme, men det virket
ikke som det gjorde noe inntrykk.
Idet båten nå så ut til å treffe oss i stor fart, ropte jeg
til guttene at de skulle hoppe ut. Da var allerede to av dem i lufta og stupte
ut, men de to andre ikke klarte reise seg fort nok. Jeg sto fremdeles oppreist
og i det samme guttene hoppet ut sparket de ifra båten slik at den dreide til
styrbord. I det den andre båten smalt inn i vår babord side hoppet også jeg ut
av jolla. Jeg hørte en kjempebrak i det jeg traff vannflaten. Skum og fiskesnører
som viklet seg rundt beina mine blandet seg med et milliondels sekund hvor jeg
så for meg et scenario av knuste gutter og synkende farkost, blod og det som
verre var. Under vann virket alt mørkt, men lyden fra kollisjonen skrallet inn
i hodet. På vei opp fra vannet så jeg
for meg en katastrofe jeg ikke hadde vært i nærheten av noen gang og gikk jeg
gjennom alle førstehjelp og redningskurs jeg hadde vært gjennom.
Idet jeg brøt overflaten hørte jeg barn som ropte «Dag, Dag, Dag…». Jeg snudde hodet mot båten og så to uskadde, levende og vettskremte barn i båten. Læreren var blitt borte i et gedigent smell i det den andre båten traff oss med så stor kraft at den lettet og fløy over oss. Propellen på den andre båten hadde hakket opp setet og båtripa der jeg satt en brøkdels sekund før det smalt og visket bort læreren til guttene som satt i båten. De trodde nok at jeg var utradert ettersom de nok ikke hadde sett at jeg hadde hoppet ut. Litt bortenfor meg svømte en av de andre guttene og samlet sammen ting som hadde blitt blåst ut i smellet. På den andre siden av båten svømte den fjerde av dem uskadd rundt og bannet og svertet og ba føreren av den andre båten å dra til et langt varmere sted enn jeg gidder å skrive om.
Det skjedde noe i meg da jeg så raskt
fikk orientert meg om at alle guttene var uskadde. Jeg svømte bort til jolla og
på et eller annet vis kom jeg meg opp i den uten å tenke på det. Jeg har ikke
klart dette verken før eller siden. Deretter fikk jeg tak i de andre to barna i
vannet og halt dem om bord. Litt bak båten lå en ca 17 fots skjærgårdjeep og putret.
Om bord sto en eldre mann og rullet en sigarett. Da hørte jeg plutselig et rop
om hjelp og jeg ble oppmerksom på en annen eldre mann som lå og kavet tungt i
vannet uten redningsvest. Jeg ropte til den andre båten og kommanderte den til
å komme til unnsetning. Et par av guttene hjalp meg og lempet den våte
stakkaren over i den andre båten der han ble liggende å hive etter pusten. Jeg forsikret meg om at ingen av dem var
skadet. Den våte mannen fortalte at han hadde sittet på en strandstol i jeepen
mens broren hans satt bak og kjørte. Guttene fortalte at de hadde sett at han
ble slynget ut i en bue i lufta før han landet i sjøen.
Vi hadde rett og slett blitt overkjørt av den andre båten
uten at min båt var blitt knust i sammenstøtet. Rekka på babord side var slått
løs og min telefon som jeg hadde i lomma var selvsagt ubrukelig for å påkalle
hjelp. Guttene ombord hadde overlevd ved at han som satt fremme bøyde seg
bakover ut av båten. Den traff oss i siden og åregaffelen hadde skrudd jeepen
til side slik at jeepens underside eller baug hadde strøket den andre gutten som hadde sittet sammen med meg over
magen og satt igjen en svart, møkkete strek på ham uten å skade ham.
Fotoapparatet jeg hadde i sekken var berget og jeg ga en av
gutten et lynkurs i å knipse så mange bilder som mulig. Det viste seg at en av
gutten også hadde med seg telefon og den brukte vi til å påkalle min assistent
som lå i en båt et par kilometer unna. Jeg tenkte at ingen kom til å tro denne
historien og jeg fikk en anelse av at de pensjonistskrulliingene glatt ville
komme seg unna.
Da den våte pensjonisten kom til seg selv, fikk jeg navn og
adresse på dem. De var brødre og skulle kose seg med å dra ut å fiske, noen de
ofte gjorde. De begynte straks å unnskylde seg med at de ikke hadde sett oss.
Området var fullt av holmer og skjær og jeg ble svært betenkt. Den våte lurte
på om min båt var forsikret, noen deres båt ikke var. Jeg undret meg over
spørsmålet, men han svarte at han var forsikringsagent og tilbød seg å betale
egenandelen dersom jeg tok på meg ulykken på min forsikring. Jeg kjente jeg
fikk et iskaldt vulkanutbrudd innvendig, men sa med store og tydelige bokstaver
at jeg var ute i oppdrag og at et hvert ord som han ønsket å si om dette måtte
han snakke med politiet om fordi denne hendelsen ville bli anmeldt.
Noen minutter senere ankom assistenten med sin båt. Han tok over et par av guttene og vi kjørt til havna. Derfra ringte jeg skolen og fortalt hendelsen og bad rektor kontakt politiet. Han ville også ringe foreldrene, men jeg bad ham vente med det til jeg kom tilbake fordi de kunne stille spørsmål han ikke kunne svare på.
Da vi kom på land brøt guttene sammen. Det gikk
plutselig opp for dem at de hadde vært med på noe virkelig farlig. Gjennomvåte
og kalde pakket jeg dem inn i pledd jeg hadde i bilen og dro tilbake til
skolen. Der ble vi møtt av ledelsen og lærere som hadde kokt kaffe og pølser.
Jeg fikk ringt rundt og bedt foreldrene om å komme med tørre klær. I løpet at kort
tid kom alle foreldrene og fikk nødvendig informasjon. Politiet dukket opp og
tok opp navn og en kort oppsummering. De spurte om jeg hadde noe inntrykk av at
det var alkohol med i bildet. Det luktet konjakk av den våte og jeg overbrakte
adressen deres til politiet som var interessert i å sjekke nettopp dette.
Senere viste det seg at dette ikke ble gjort.
Klokka halv fem satt jeg fremdeles i halvvått tøy og skrev rapport og mail om hendelsen. Noe debriefing av meg ble det aldri.
Dagen etter ble jeg oppringt av den våte som lurte på om jeg
hadde fått ordnet med ny telefon som han selvsagt ville betale. Dessuten ville
han også betalte for skaden på båten. Jeg kjente jeg ble kvalm og spurte om han
ikke var like interessert i barna han og broren hadde nesten tatt livet av. Så
la jeg på!
Skolen anmeldte saken, jeg ble innkalt til avhør og noen
uker etter tok jeg kontakt med politiet for å høre hvordan det gikk med saken.
De fortalte at de to karene var ilagt en bot på 10-12000 kr og dømt til å
betale utleggene jeg hadde for båtreparasjonen, men jeg måtte selv kreve inn
pengene! Klarte jeg ikke det, skulle de hjelpe meg gjennom Statens
innkrevingssentral. Heldigvis gikk dette greit, men jeg undret meg over en slik
praksis.
I dagene og årene som kom etter denne hendelsen hendte det
ofte at jeg våknet om natten med mareritt om en båt som kjørte over meg i en
kjempekrasj. Jeg våknet og hev etter pusten og ofte måtte jeg stå opp for å roe
meg ned.
På skolen begynte vi å jobbe med debriefing av guttene. Vi
snakket om det som hadde skjedd og jeg dro dem med ut på sjøen igjen. Jeg
byttet motor på båten og fikk en med elektrisk start og lærte meg knoper som
gjorde at jeg raskt kunne komme løs fra en dregg. Hver gang vi lå stille på
sjøen og en båt nærmet seg, ble guttene urolige, men roet seg når jeg startet
motoren. Debriefingen av guttene lykkes, men mine mareritt fulgte meg noen år. Jeg blir
fremdeles grepet av hendelsen og tenker ofte på den, ikke minst når jeg ferdes
i dette farvannet. Gutten som fikk nærkontakt med bunnstoffet på den andre
båten fikk beholde den bøyde og nærmest vrengte åregaffelen som jeg er overbevist
om hadde reddet livet hans.
Selv trives jeg nok best på fjellet! Jeg er ingen sjømann.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar