15.02.2019

Hvorfor har læreren blitt syndebukk for inkompetente politikeres populistiske beslutninger?

  Innlegg i Aftenposten 15.02.2019
     
Samfunnet er i ferd med å ødelegge for seg selv gjennom mangelen på respekt og tillit til den norske lærerstand. Gjennom uprofesjonelle vedtak uten vitenskapelig grunnlag skapes mistillit til lærerne, en av våre viktigste samfunnsbyggere. Politikeres personlige opplevelse innbiller dem at de kan noe om skole mens de i virkeligheten sitter med Svarte Per-kortet på hånden, men ser det ikke selv, - ennå!

Lærere var til 1990-tallet beskyttet av lover og regler for å hindre at populistiske politikere og folk med sterke meninger skulle være i stand til å herje med skolens samfunnsansvar. Fra da begynte begrensningene av lærerens frirom, og skoleledelsen ble et gissel mellom lærere og ledelsesnivået over. Politikerne kom på arenaen med meninger om læreryrket og skoleutvikling, men manglet kompetanse på området. Politiske partier vil heller leve ut egne ideer støttet av tvilsom forskning, og vil fjerne barns rett til spesialundervisning, gi leksefrie skoler, bestemme antall friminutt og skolestart med kjønnsforskjeller, matpakker, bemanningsnormer og hvordan mobbing skal bekjempes. I tillegg måles elever ut fra dugelighet gjennom strenge internasjonale og nasjonale kontrolltiltak.

Læreren blir syndebukk når politikere bommer på virkeligheten.
Skolen fremelsker samarbeid, vennskap, respekt, likeverdighet, ærlighet, lojalitet og solidaritet, integritet og inkludering. Politikerne slår om seg med maktsugne og skjøre sammenslutninger som sluker kameler for å få nok makt til å fremme sære ideer. Respekten for lærerens vurderinger blir tilsidesatt gjennom ankesystemer uten faglig begrunnelse og fører til ydmykelse og ensomhet for den ansvarlige i klasserommet. Et inkluderende arbeidsliv ble for mange til sykemeldinger.
Elevenes skoleresultater forklares med dårlige lærere, ikke med uegnede og elendige politiske vedtak. Lærere avskiltes mens det er politikere lønnet av samfunnet som burde vært «avskiltet» og pålagt et grunnkrav om etterutdanning i demokrati, debatteknikk, høflighet, respekt, saklighet og folkeskikk.
Det kan se ut som at når myndigheter ser mulighet til høste politisk gunst, settes klokskap og kunnskap til side og i det lages egne sannheter om læreres oppdrag og betydning.

Der skolen lærer elevene etisk atferd med dyder som høflighet og respekt, svarer politikere med manglende folkeskikk og kunnskap og snur heller kappen etter valgvindene for å få makt.
Hvem tør å gjeninnføre tilliten til skolen som profesjonell utdannings- og vurderingsinstitusjon, lytte til hverdagsheltene og støtte enkeltlærere i store utfordringer.

Samfunnet trenger politikerspesialister som vet hva de snakker om, som har respekt for barnehage og skole, som er tøffe nok til å stå frem av være stolt av skolen fremfor å lete etter skåringsresultater på internasjonale prøver.

Akkurat nå ser det ut som lærerne sitter med Svart Per i et kortspill hvor de egentlig har de gode kortene. Men Svarte Per vandrer. Synd om det kortet trekkes på Stortinget der alle ønsker seg gagns mennesker.


Fredrikstad, 6.februar 2019
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BJQa2e/Lareren-er-blitt-syndebukk-for-inkompetente-politikeres-populistiske-beslutninger-Hvorfor--Dag-Sormo 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Landet av is og ild

Jeg var på vei til Island. Mange år siden sist. Den gangen var det en blandet opplevelse ettersom det var en forskerkonferanse som for...